ANDERS WAHLGREN
regissör författare curator
– för att han under en lång karriär som filmare och författare bland annat skildrat efterkrigstidens omfattande och omdiskuterade statsomvandlingar i Stockholm och annorstädes. Hans filmer om klarakvarteren hör till de mest omtalade inläggen i den alltjämt pågående debatten. Med stor känsla har han också nyligen skildrat Sven Markelius, som spelat stor roll i Stockholms-byggda historia, med Byggnadsföreningens hus som välkänt exempel.
Kom och upplev 1920-talets avantgarde – de skandinaviska elvererna som studerade på den franske konstnären Fernand Légers målarskola Académie moderne i Paris. Så begåvade var dessa unga elever att de snabbt fick ställa ut bland redan kända och etablerade konstnärer på de bästa gallerier i Paris. Otto G Carlsund, Franciska Clausen,
Erik Olson, Vera Meyerson, Thorvald Hellesen, Waldemar Lorentzon, Bengt O Österblom och fransyskan Florence Henri.
Anders Wahlgrens har i sina filmer följt några av dessa konstnärers livsöden och nu finns även deras verk att se och njuta av på på Sven-Harrys konstmuseum i Stockholm.
I utställningen står samtidens mest eftertraktade racerbilar skapade av Ettore Bugatti som fann sina nära vänner i Paris konstnärskretsar.
Vi får vi lära känna konstnärerna som moderniserade sin samtid, om tidsandan, idéerna och livsstilen. Det här var en tid för kvinnlig frigörelse. Kvinnorna flög, åkte racerbil, blev konstnärer och inspirerade varandra. De skiljde sig eller rymde hemifrån för att ta sig till Paris och måla.Maskinerna satt inte bara spår i måleri och livsstil. Även inom modet tog man inspiration från industrin och overallen blev ett favoritplagg för de medvetna.
Det finns ögonblick i livet som fastnar mer än andra. Anders Wahlgrens filmer är förstås en spegling av honom själv – varför han gjorde dem. Vi får följa en filmares tankar och tillvaro.
Det började på radions kulturredaktion 1969, tjugotvå år gammal. Han sökte sig 1972 till den nystartade kanalen TV2 under vänsterrörelsens omtumlande tid. Hans skildring av ämnen inom det kulturhistoriska området har berört många som Staden i mitt hjärta men också spelfilmer som Moa, Förbjuden kärlek samt Sigrid och Isaac. Om personer som ofta kämpat från ett underläge. Det gäller också hans stadsfilmer där hotet varit ett annat, ett politiskt eller ekonomiskt kortsiktigt maktspel.
Tidigt väcktes hans konstintresse, såg att det gick att skapa en egen visuell bildvärld. Började att fotografera och gjorde redan under gymnasieåren sina första kortfilmer på Pistolteatern, en liten experimentscen i Gamla stan. Denna tid i mitten av 1960-talet då allt var möjligt, en brytpunkt, med stora förändringar inte bara inom kulturlivet, något han burit med sig genom livet.
Under senare år har en ny ung generation upptäckt den mångsidige arkitekten och formgivaren Sven Markelius, 1889–1972. I många år tillhörde han den mest radikala falangen inom svensk arkitektur, också internationellt. En erkänt formstark arkitekt som dessutom var mycket samhälleligt och socialt intresserad. I en tid då många bodde trångt, en del i slumbostäder, ansåg Sven att arkitektens viktigaste uppgift var att rita billiga bostäder.
Han var först med att föra fram kollektivhusidén tillsammans med sin fru Viola Wahlstedt som berättar om detta i filmen. De levde i något för tiden så ovanligt som ett samboförhållande med två barn.
Under åren 1969–1971, medan jag arbetade på Sveriges Radio, skrev jag ett akademiskt forsknings-arbete i konst och arkitekturvetenskap om Sven Markelius. Under två år intervjuade jag Sven, i hans egenritade villa i Kevinge utanför Stockholm. Detta resulterade i fem timmar på band. Sven tog fram sina ritningar och skisser som han kommenterade. Denna livsberättelse är en viktig del av filmen.
Den börjar med Markelius första bostadsområde Bygge och Bo 1925 på Lidingö. Sedan egna villan byggd 1930 i Bromma, en av de finaste funkisvillorna i vårt land, där arkitekten Alvar Aalto ofta hälsade på. Vilka var tankarna bakom Helsingborgs konserthus? En av Europas vackraste, moderna konserthus. 1937 experimenterade han fram nya former, mjukade upp den lite kantiga funkisstilen. Det syns tydligt i Byggnads-föreningens hus. Sinnligt i formerna och mycket trä i inredningen, ljust och färgrikt.
Sven Markelius avslutade sin arkitektgärning som 80 åring 1969 med Sverigehuset intill Kungsträdgården i Stockholm. I filmen besöker vi boende i Markelius hus och talar med dem hur det är att bo där idag. Sonen Stefan Markelius minns sin pappas mer okända sidor.
© SUECIA MEDIA 2021